Om du fick möjligheten att bygga ditt drömhus på din drömtomt, vad skulle du göra då? Vår familj har fått den chansen och här kan ni följa resan till våra drömmars mål.

måndag 1 april 2013

El - driftsättning

Vår elektriker Karl träffade jag för några år sedan när våra söner gick i samma klass, han är en av de personer som jag direkt kände var rätt för jobbet, alltid på ett glatt humör och toppen kille att ha och ha att göra med, trots pressat schema tog han sig an Villabilldal vilket jag är oerhört tacksam för, under hela bygget har jag varit hans högra hand där jag tyckt till och han fixat. Tack Carl! :)

I Villabilldal har vi valt att sätta in ett styrsystem, hur detta fungerar återkommer jag med i ett senare inlägg "Styrsystem" men berör det här då det skiljer sig lite installationsmässigt, kortfattat går det åt mer platser i centralen och att man drar betydligt mer flexslang då ALLT dras till centralen.

Vi har totalt tre centraler i huset, den stora centralen nedan som är till allt i huset, den andra centralen sitter i lägenheten och den tredje är i garaget och förser elverktygen med ström, på sikt kommer det också en större process-central när jag väl driftsätter vindkraft och pool mm. :)




Husets central här ovan delade vi in i tre delar, till vänster sitter husets säkringar, i mitten har vi styrsystemets alla relä och utgående tändtrådar, och till höger svagströmssidan av styrsystemet och alla inkommande brytarknappar.




Plintade av alla inkommande kablar från knapparna i huset med en egen plint....




Hängde sedan in I/O interfacemodulen, anledningen till att vi valde bort BUS-system och kör analogt 5 volts slutning till brytarna är flera, återkommer till detta i tråden "styrsystem".




Kabelstegar ja, nästan gränsland till galet med kabelstegar i en villa va? men snyggt och städat blev det, men vad kabelrör det blev, fyllde hela 2,1 meter kabelstege i bredd!!!, ovanför dessa stegar ligger ytterligare stegar där jag drog fast rören både över och under för att få plats med allt :oP
(Bild bakom centralen och i taket i hallen)




Lägenhetens central är en treraders och täcker in allt i och utanför lägenheten, allt från vitvaror till belysning, i centralen sitter även en reläbalk och I/O inteface då hela huset styrs via samma stysystem (CPU)




Rent schematiskt fick alla rum var sin kopplingsdosa (Takdosa) dit allt i rummet kopplats, de stora rummen och ytorna drogs all belysning och uttag till dolda kopplingsdosor som monterades i fasta garderober, detta för att slippa se massa doslock ute i rummen (Kalles ide)....

I övrigt var vi noga med att inte underdimensionera matning till rummen och krävande enheter som köksuttag, Hifi mm.





I alla rummen sitter det brytare från Schneider serie Exxact men i de öppna ytorna i huset kommer mina egna "Masterbrytare" sitta, kommer i styrsystemstråden....


När Kalle var klar med allt och jag hade alla el-intygen i hand satt det allt bra med en kall öl ;o)



NÄSTA

-------


Om man vill gosa ner sig med några tips i ämnet....

Måste jag bara säga att färdigdragna flexrör ÄGER! köp detta!!! det spar en massa dubbelarbete vilket gör din elektriker snabb och priseffektiv, enda gången det kan vara till förtret är när man har plåtreglar då flexrören fastnar i dessa...köper du tom flexslang så köp förtusan den hårda "pansar" modellen och inte den svampiga tunna flexslangen, den är ren .....skit!

När det gäller dosor så kosta på er modellen med hullingar som låser flexslangen i dosan, ett annat tips är att det finns takdosor som är tunnare som får plats mellan takstolar och takgipsen (Vanligt problem med valmat tak)

Av någon anledning blir centralerna trånga snabbt så mitt råd till er där ute är att ta till ordentligt när ni väl har chansen, min räcker men hade lätt kunnat fylla upp den med mer så som elmätare t.ex.

Normalt drar man ut ett rör från centralen till en kopplingsdosa, från kopplingsdosan drar man sen rör till ca 10 enheter som uttag lampa mm.
För hus med styrsystem drar man alla brytare och lampors rör direkt till centralen, detta för att alla I/O ingångar och reläer som styr vad som ska tändas sitter i centralen, därav betydligt mer flexslang, Jag valde att dra en traditionell dragning med skillnaden att varje brytardosa också har ett eget rör till centralen, på så sett kan man i framtiden välja mellan styrsystem eller ha det som vanligt :)

NÄSTA

 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar