Om du fick möjligheten att bygga ditt drömhus på din drömtomt, vad skulle du göra då? Vår familj har fått den chansen och här kan ni följa resan till våra drömmars mål.

fredag 1 juni 2012

Ventilation - driftsättning

Så var det nu läge att driftsätta ventilationen, då frånluftsventilerna redan var på plats var det nu dags för friskluftsventilerna :)



Det svåra visade sig vara var att hitta en bra och snygg friskluftsventil, iden med att värma/kyla luften i ventilerna fick helt enkelt vänta till senare då det var nog svårt att hitta passiva ventiler.

Saker vi prioriterade för de passiva friskluftsventilerna:

- Tvättbara filter ....vilket de flesta inte har!?!
- Ventilerna måste vara snygga (om det nu finns)
- Designade för golvvärme, dvs. modern design som riktar luften upp och åt sidorna, ej nedåt!
- Ljuddämpande
- Stormskydd på utsidan (krav då vi bor utsatt)

Valde bort
Tankarna hade tidigare kretsat runt termostatstyrde friskluftsventiler men efter att ha funderat ett tag insåg jag att det gick stick i stäv med mina planer att kyla ner inluften sommartid, valde därför investera i passiva ventiler och anpassa luftmängden centralt på pumpen vintertid tills jag kan realisera min ide så småningom.

Valde också bort fönstermonterade ventiler då vi har golvvärme, rutorna är ju kalla som det är vintertid varpå jag ville flytta och fördela eventuell kyla i rummet, dessutom vill jag ta in luften diagonalt från dörren för bästa luftombyte i rummen.

Vinnare
Den ventil som kom närmast var Fresh TL80F DBS, den hade rätt inne del och ljuddämpning i rörgenomföringen, det den "föll" på var att jag ville ha en bättre utedel med insektsgaller och stormhuv, dessutom var rören förstora (125mm i diam.) och de var för korta för mina tjocka väggar....

Därför beställde jag delarna löst:
-Innedelen blev som ovan en  Fresh TL98F med pollenfilter
-Rörgenomföring använde jag mig av vanliga 110mm VVS rör, på så sätt kom jag ner i diameter samt slapp skarva i vägen, för att dämpa ljud från utsidan klämde jag in ett varv skumgummi runt om i röret, blev kanon!
-Utedelen var svårast att hitta, den enda som kvalade in var Mysons stormhuv som införskaffades på Jula. (Edit: Myson har utgått men Biltemas ventil med nät är liknande)


Här innedelen...



...och här utedelen


Var en baggis att montera rören med långt borr och hålsåg, hålet borrades med svagt fall utåt ifall det skulle bli någon kondensvatten, här en bild i röret sett från utsidan, längst in sitter mina rörirör till framtida värmeväxlaren. Att måtta var rören skulle sitta var lätt genom att syna bilderna under byggets gång ;o)



Driftsättning

Vid driftsättningen visade det sig att luftflödet genom huset låg på gränsen, fläkten i Comfortone 65an levererade de utlovade flödena men då tryckfallet över frånluftskanalerna på vinden var större än beräknat tog jag beslutet att uppgradera fläkten som visade sig påpassligt ha en storebror (Östberg RFE 160 CKU) med 20% större kapacitet ......


Den större fläkten passade som en smäck i CZ65an utan minsta modifiering! :)



När alla ventiler var på plats kom Pelle och Challe och justerade in rätt luftflöde, detta är ett krav för att får det viktiga ventilationsintyget som Byggnadsnämnden vill ha, efter par timmars justerande har vi nu äntligen intyget i hand :)

På stegen står en glad Challe som nu godkänt ventilationen i VillaBilldal!


-----

Sotaren

Ja just det, två dagar senare var det sotarens tur att inspektera, efter noggrann koll uppe och nere godkände han köksfläktarna med dess rörkanaler, öppna spisen tar vi nästa gång (den måste ju upp först ;o).
Ytterligare ett intyg i hamn....Tada! :)


0 kommentarer:

Skicka en kommentar