Om du fick möjligheten att bygga ditt drömhus på din drömtomt, vad skulle du göra då? Vår familj har fått den chansen och här kan ni följa resan till våra drömmars mål.

fredag 30 december 2011

VVS Driftsättning

Med lägenhetens alla rör var det nu läge att driftsätta vattenkopplingarna i huset, för att underlätta delade jag vattenrören så att jag har möjlighet att stänga av vattnet för lägenheten eller huset separat,  här en bild på förgreningen, helt nöjd är jag dock inte då den tunna väggen inte medgav någon snygg genomföring, har dock en ganska enkel plan för att fixa det framöver.




I den nedre delen från vänster kommer kallvattenrören in, det övre går till förgreningen för kallvattnet, det under är det "förvärmda" kallvattnet från spillvärmeväxlaren som går via varmvattenberedaren till höger från att sedan komma tillbaka från höger upp till fördelaren för varmvattnet......(Phu, blev det rätt nu?)





Förgreningen till de två badrummen på övervåningen blev rejäl, då de sitter i väggen kommer de döljas med en inspektionslucka, utrymmet med alla kopplingar kommer jag bygga in i en plastlåda jag skaffat för ändamålet, detta så att inga ev. droppar inte letar sig ner i väggen.......
De rör som inte är kopplade än är storbadets rör, det tar jag när alla inventarier där är på plats....



Det som återstår utöver ovan är:

- Bygga och driftsätta värmeväxlaren som ska ta tillvara på värmen i det utgåenda spillvattnet.
- Trädgårdsbevattning via egen brunn och hydrofor som kommer regleras av styrsystemet.

...men det får vänta då listan på "måste göra först" är lång, mer om det senare ;o)




0 kommentarer:

Skicka en kommentar